Page 24 - Trinamiek Academie 2018-2019
P. 24

24
14 ‘Pedagogische Tact: het juiste doen op het goede moment, óók in de ogen van de kinderen’
Wegens groot succes afgelopen jaar wordt dit aanbod herhaald!
Woedend is hij. ‘Rik, ga daar zitten. Probeer even tot jezelf te komen en dan kijken we samen naar hoe we dit aanpakken,’ zeg ik. Briesend loopt hij weg. ‘Hoer! Val dood!’ Ik kijk naar hem en hij kijkt weg. Ik loop naar hem toe en hij loopt weg. Het is pas tien uur, we moeten de hele dag nog en straks hebben we kerstdiner. Dat haalt hij nooit zo en juist dat kerst- diner zal hem zo’n goed doen. Wat er ook gebeurt, hij moet terug naar zichzelf, met mij erbij. Ik mag hem niet ‘verliezen’.
Tact laat zich het beste vangen in verhalen. De cruciale momenten voor het laten ontstaan van een emotionele band tussen de kinderen en de leraar, kennen geen methodiek of protocol. Die momenten laten zich niet voorbereiden. Die momenten vragen om bedachtzaamheid en om tact. Bedachtzaamheid vraagt om een open houding van de leraar, loskomen van oordelen en aannames, jezelf zien als actor en je enige instrument. In de workshop maken we van het bovenstaande werk. Met behulp van een aantal oefeningen wordt duidelijk dat we ‘de werkelijkheid en wat gewenst is’ allemaal anders interpreteren en dat bewustwording daarvan al veel verschil kan maken. We werken twee en een half uur rond de thema’s perspectief nemen en tactvol handelen. Ik kijk er naar uit jullie te ontmoeten!
Trainer: Datum en tijd: Locatie:
Ellen Emonds, Nivoz wo. 23 januari 2019 van 15.00 - 17.30 (2,5 uur) Huis van Trinamiek, Boerhaaveweg 39, IJsselstein
Dit aanbod is geregistreerd in het lerarenregister.


































































































   22   23   24   25   26