Page 22 - Trinamiek Academie 2018-2019
P. 22

22
12 Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? En bovenal wat voor aanbod en begeleiding hebben zij van jou nodig om zich met plezier te blijven ontwikkelen? Vierjarigen die net naar school gaan kunnen zich razendsnel aanpassen aan hun omgeving; aan de kinderen om zich heen en aan het niveau dat van hen wordt verwacht. Dit kan grote gevolgen hebben. De kleuter haakt af en kan ander gedrag laten zien. In deze workshop gaan we met elkaar actief aan de slag. In de eerste bijeenkomst kijken we naar de kenmerken van slimme kleuters.
Welke kenmerken zijn dit en wanneer en waar zie je dat naar boven komen? Door er met elkaar over in gesprek te gaan, wordt dit lijstje levend en zie je in je klas eerder leerlingen die daar bij horen. Huiswerk- opdracht voor de tweede bijeenkomst is te kijken wat deze leerlingen nodig hebben van jou aan aanbod en aan begeleiding. De tweede bijeenkomst wordt dit besproken, zodat we samen tot een handleiding komen voor de begeleiding van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
Tijdens deze keer wordt ook ingegaan op middelen waarmee je het aanbod in de klas voor deze leerlingen kan verrijken en gaan we daar in het klein mee aan de slag. Aan het eind van de workshop worden alle ideeën gebundeld en heb je naast de handleiding een waaier aan praktische ideeën voor je eigen lespraktijk.
Trainer:	Marije Hogervorst, coördinator excellente leerlingen Trinamiek Datum en tijd: wo. 16 januari 2019 en wo. 6 februari 2019
van 15.00 - 17.30 (5 uur) Locatie:	Huis van Trinamiek, Boerhaaveweg 39, IJsselstein


































































































   20   21   22   23   24