Page 13 - Trinamiek Academie 2018-2019
P. 13

Op groepsniveau leg jij als leerkracht in een halfjaarlijks groepsover- zicht bijvoorbeeld zaken vast als toetsresultaten, de leesmotivatie van leerlingen of de interventies die je in gaat zetten. En op leerlingniveau laat je leerlingen vastleggen hoeveel boeken ze hebben gelezen en hoe ze de inhoud vonden of wat ze ervan geleerd hebben. Hoe dit precies in zijn werk gaat vormt de inhoud van deze twee bijeenkomsten. Tussen de twee bijeenkomsten in krijg je een praktijkopdracht om de werkwijze te ervaren.
Werken zonder groepsplan is niet iets wat jij als leerkracht in je eentje kunt veranderen. Je hebt daar de hele school bij nodig. Tijdens deze twee bijeenkomsten wil ik je graag inspireren om de discussie rondom het werken zonder groepsplan op school aan te durven gaan. Je krijgt een dusdanig kader mee en een aantal instrumenten in handen vanuit het LIST en DENK!-project van het Lectoraat Geletterdheid waarmee je dit ook mogelijk kan maken.
Trainer:	Eveline Wouters, Seminarium voor Orthopedagogiek Hoge- school Utrecht
Dataentijden: wo.3oktober2018enwo.7november2018 van 15.00-17.00 uur (4 uur)
Locatie:	Huis van Trinamiek, Boerhaaveweg 39, IJsselstein
4	Mindmappen: van links naar rechts
Hoe is het toch mogelijk dat wij in de 21ste eeuw kinderen nog steeds vooral gebruik laten maken van hun linker hersenhelft? De rechter hersenhelft wordt veel te weinig ingeschakeld bij het leren. Het gebruiken van mindmappen is een mogelijke oplossing. Mindmappen zijn enigszins te vergelijken met woordspinnen. Het grote verschil is echter dat bij mindmappen woorden, kleuren, lijnen en afbeeldingen op een zeer specifieke wijze worden weergegeven. Een mindmap is eigenlijk een soort kaart buiten je hoofd over wat er gaande is in je hoofd. Het is een fantastisch instrument om beter te leren, beter te onthouden en beter te presenteren.
13


































































































   11   12   13   14   15