Page 12 - Trinamiek Academie 2018-2019
P. 12

12
3	Werken zonder groepsplan ‘Een voorbeeld vanuit geletterdheid’
Maar dan dat groepsplan..... Je ervaart het puur als een administra- tieve ballast en iets waar je in de praktijk niets mee doet. Kan dat niet anders?
Ja, dat kan anders! Veel scholen hebben lang gedacht dat het maken van een groepsplan een wettelijke verplichting was. Opmerkingen als - ‘ik doe het omdat de directeur het zegt’, ‘ik zit bijna de methode over te typen’ of ‘hierna kijk ik er toch nooit mee naar’- zijn veelgehoorde uitingen. Blijkbaar zijn we vergeten waar het echt om zou moeten gaan. Want we hoeven niet te werken met een groepsplan, maar het is wel van belang dat we doelgericht werken aan onze opbrengsten. Hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien staat centraal in deze training. En omdat het altijd interessanter is om ergens een inhoud aan te koppelen dan alleen te praten over een systeem, nemen we als voorbeeld een werkwijze ‘doelgericht werken aan opbrengsten’ die veelvuldig wordt toegepast bij de vakken tech- nisch lezen en begrijpend lezen. (Deze werkwijze kan ook toegepast worden bij de overige vakken, maar in deze training laten we dat buiten beschouwing).
Planmatig werken zonder groepsplan betekent dat er een veel duide- lijkere verbinding wordt gelegd tussen groepsbeleid en schoolbeleid. Er worden afspraken gemaakt op schoolgroeps- en leerlingniveau. Afspraken op schoolniveau zouden kunnen zijn dat je daar de kwaliteit en planning van je lees aanbod vastlegt, de tijd op het rooster en de differentiatie.


































































































   10   11   12   13   14