Page 30 - Trinamiek Academie 2018-2019
P. 30

30
19 Preventief werken aan gedrag in de school
Omgaan met complexe gedragsvraagstukken op school en in de klas om onderwijs passend te maken is een uitdaging die steeds meer van de school vraagt. Gedrag is niet altijd makkelijk te duiden en vaak onvoorspelbaar. Leerkrachten en IB-ers voelen zich vaak handelingsverlegen of onvoldoende geschoold. Ook het klassenmanagement staat onder druk door alle uiteenlopende onderwijsbehoeften van leerlingen. Leerkrachten missen praktische ‘tools’ om te beoordelen wat er aan de hand is en hoe vervolgens de onderwijsbehoeften van dit kind vorm kan krijgen.
Wat doen we met de korte lontjes, de stuiterballen en de stille Willies?
• Zijn er aanpassingen in de basisondersteuning nodig? • Zetten we alle maatregelen en methodieken in om probleemgedrag
te voorkomen? • Wat doen we met de leerlingen met zeer specifieke onderwijs-
behoeften en het eigenlijk niet redden in de klas?
Antwoorden op deze vragen kunnen houvast bieden aan het vormgeven van passend onderwijs. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van de school, het team en de individuele leerkracht. Het zijn deze vragen, en hun antwoorden, die centraal staan in de inhoud van het tweejarig project wat met ingang van komend school- jaar aangeboden wordt in de Trinamiek Academie. De aanpak richt zich niet alleen op de individuele leerkracht maar besteedt ook aandacht aan de schoolorganisatie als systeem en de cultuur daarbinnen.
In twee jaar tijd leidt dit tot het vergroten van kennis en vaardigheden en organisatie in het omgaan met complex gedrag en uiteindelijk tot een lager verwijzingspercentage naar het SBO en SO.
Trainers: Datum en tijd:
Locatie:
een coproductie van De Wenteltrap en medewerkers van de Fritz Redlschool (SO cluster 4). 5x 3 uur. data nog nader te bepalen, afhankelijk van voldoende deelnemers
(opgeven bij pascale.lucassen@trinamiek.nl).
nog nader te bepalen


































































































   28   29   30   31   32