Page 3 - Trinamiek Academie 2018-2019
P. 3

Voorwoord Trinamiek Academie
Op een dag kwam Alice bij een splitsing van de weg en zag een Cheshire kat in een boom.
“Welke weg zal ik nemen?” vroeg ze. Zijn antwoord bestond uit een vraag. “Waar wil je naar toe?” “Ik weet het niet” antwoordde Alice. “Dan” zei de kat, “maakt het niet uit”. (Een scène uit Alice in Wonderland). En Johan Cruijff zei eens: “Als je voor elke positie de beste speler hebt, dan heb je nog geen elftal maar een team dat als los zand uiteenvalt.”
In de kern staat hier waar het in de Trinamiek Academie om draait. Het huidige aanbod richt zich op het (verder) ontwikkelen van je professionaliteit. En het maakt niet uit welke weg je kiest: óf je nu scherp weet welke doelen je daarbij voor ogen staan en welke weg je dan zou willen bewandelen óf dat je je juist wil laten verrassen en inspireren door nieuwe inzichten en mogelijkheden, waarbij je een zeker risico neemt door een onbekende weg in te slaan. En natuurlijk gaat het dan niet om het vergroten van slechts je persoonlijke vakmanschap. Die professionele ontwikkeling zal altijd ten dienste moeten staan van je team, je netwerk, je projectgroep, de stichting en heeft als doel het geheel sterker te maken
Na een grondige inventarisatie heeft Pascale Lucassen, als verantwoordelijke voor de Trinamiek Academie, een suggestie gedaan voor de inhoud van het aanbod voor het schooljaar 2018 – 2019. Het directieberaad heeft met dat voorstel van harte ingestemd. Kernthema’s in ons koersplan zijn bekend: boeiend onderwijs, pedagogisch tact en samen. Met name die eerste twee thema’s zijn ruimschoots voorhanden in het aanbod. Een rijke lijst waar alle medewerkers van Trinamiek iets van hun gading kunnen terugvinden en gebruik van kunnen maken.
Maar professionalisering is vanzelfsprekend meer dan alleen dit aanbod: er zijn individuele externe opleidingstrajecten, teams doen aan gezamenlijke verbeter- en vernieuwingstrajecten, er zijn netwerkbijeenkomsten, collega’s gaan op studiereis, medewerkers scholen elkaar. Er is een scala aan Trinamiek activiteiten waarbij het vergroten van het vakmanschap centraal staat.
De scholen krijgen via de mail en in de vorm van een boekje de beschrijvingen van de ver- schillende trainingen en cursussen, zodat alle medewerkers een keuze kunnen maken uit het aanbod. Ook hangt in alle teamkamers een poster om het cursusaanbod nog eens extra onder de aandacht te brengen.
De bijeenkomsten zullen net als vorig jaar veelal in het “Huis van Trinamiek” plaatsvinden. De bijeenkomsten worden -waar dat kan- verzorgd door deskundigen van binnen Trinamiek en -waar dat moet- door externe partijen.
Gezien de grondige inventarisatie vooraf weten we dat het aanbod voor het schooljaar 2018/2019 voor iedereen voldoende uitdagingen en zo de mogelijkheid biedt eigen doelen te realiseren of zich te laten verrassen met hopelijk steeds in het achterhoofd de school, en Trinamiek, als geheel beter te maken!
College van bestuur Trinamiek Rene van Harten Theo Klinkien
3


































































































   1   2   3   4   5